- Kredyty gotówkowe
- Kredyty hipoteczne
- Kredyty dla firm
- Lokaty bankowe
Co z hipoteką po spłacie kredytu?
Całkowita spłata kredytu hipotecznego niestety nie skutkuje automatycznym wykreśleniem wpisu hipotecznego w księdze wieczystej. To właściciel mieszkania musi zadbać, by wpis taki został usunięty. Co zatem trzeba zrobić, by uwolnić mieszkanie od obciążeń?
Hipoteka jest ograniczonym prawem rzeczowym, mającym na celu zabezpieczenie wierzytelności powstałej z określonego stosunku prawnego. Ustanowienie hipoteki umożliwia wierzycielowi zaspokojenie swoich praw z nieruchomości, niezależnie od tego, kto posiada jej prawo własności.
Zaświadczenie z banku
Hipoteka jest związana z wierzytelnością, którą zabezpiecza. Teoretycznie po spłacie kredytu hipoteka wygasa, jednak by wpis został usunięty z księgi wieczystej, właściciel nieruchomości musi podjąć stosowne kroki.
Potrzebny wniosek
Przede wszystkim właściciel nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie spłaconej już wierzytelności zwrócić się do banku o wydanie pisemnego zaświadczenia, potwierdzającego, że kredyt zabezpieczony hipoteką został spłacony w całości. Dokument taki jest niezbędny, by dokonać czynności wykreślenia hipoteki. Dodatkowo bank powinien także wydać dokumenty potwierdzające, że osoby podpisane pod oświadczeniem banku są uprawnione do jego reprezentacji.
Jak wypełnić formularz?
Wniosek o wykreślenie z hipoteki należy złożyć na formularzu „Wniosek o wpis w księdze wieczystej (KW-WPIS)". Aby wykreślić wpis w księdze wieczystej nieruchomości, należy wypełnić rubryki:
- nr 1 - nazwa sądu rejonowego, do którego kierowany jest wniosek - sąd prowadzący księgę wieczystą;
- nr 2 - numer wydziału ksiąg wieczystych;
- nr 3 - numer księgi wieczystej.
Znakiem "x" należy zaznaczyć kwadrat przed zwrotem "Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki".
- nr 8 - wpisuje się w niej wniosek o wykreślenie hipoteki.
- nr 9 - wpisuje się tu wartość przedmiotu żądania, czyli wartość wykreślanej hipoteki.
Dwa rodzaje hipoteki
Dodatkowo musimy pamiętać, że niektóre kredyty są zabezpieczone dwoma rodzajami hipoteki:
- zwykłą zabezpieczającą spłatę kapitału oraz kaucyjną (do określonej kwoty),
- zabezpieczającą spłatę odsetek, prowizji i innych kosztów kredytu.
W związku z tym, aby wykreślić obydwie hipoteki należy złożyć dwa wnioski: jednej o wykreślenie hipoteki, a drugi o likwidację hipoteki kaucyjnej. Taką czynność można wykonać na tym samym formularzu, ponieważ jest tam miejsce na dwa wnioski.
Do wniosku należy dołączyć załączniki:
- oświadczenie banku o spłaceniu kredytu,
- dowód uiszczenia opłaty sądowej za wykreślenie hipoteki,
- odpis z KRS wnioskodawcy.
Niestety, czekają nas też koszty: wykreślenie jednej hipoteki wiązać się będzie z opłatą 100 zł, natomiast jeśli wniosek dotyczy także hipoteki kaucyjnej - 200 zł.
Podobne artykuły:
- Rzecznik Finansowy będzie aktywniej pomagał frankowiczom 2020-01-22
- Po jaką kwotę kredytu hipotecznego sięga młody Kowalski? 2019-09-30
- Condohotele - zysk wyższy niż na lokacie? 2019-09-27
- Program Mieszkania Plus zyska więcej gruntów pod budowę osiedli 2019-03-27
- Kredyt mieszkaniowy a budowlany: czym się różnią? 2018-10-27
- Czy rynek wtórny w początku 2019 r. czeka paraliż? 2018-10-17
- Niższa marża w promocji kredytu mieszkaniowego mBanku 2018-10-15
- W 2019 r. w Radomiu ruszy budowa lokali w Mieszkaniu Plus 2018-09-30
- Program Czyste Powietrze: dopłaty do 90% kosztu zakupu systemów grzewczych 2018-09-30
- Deutsche Bank rezygnuje z kredytów hipotecznych w euro 2018-08-22
Porady
Kalkulatory
kredytowe
Policz, co się opłaca
Poradnik
kredytobiorcy
Co, jak, gdzie
Okiem blogera
Wejdź, przeczytaj, dowiedz się!