- Kredyty gotówkowe
- Kredyty hipoteczne
- Kredyty dla firm
- Lokaty bankowe
Spłaciłeś kredyt? Pora na wykreślenie hipoteki
W chwili całkowitej spłaty kredytu hipotecznego warto pamiętać o wykreśleniu hipoteki. Dopiero w ten sposób właściciel nieruchomości może nią dowolnie dysponować. Jeśli tego nie dokonamy, hipoteka na rzecz banku może znacznie utrudnić życie. Jak zatem pozbyć się tego ograniczenia?
Z chwilą zaciągania kredytu hipotecznego obowiązkiem staje się ustanowienie hipoteki na rzecz banku-kredytodawcy. Ustanowiony wpis w księdze wieczystej jest swego rodzaju zabezpieczeniem interesów banku. Wpis w KW uniemożliwia jej właścicielowi swobodne dysponowanie nieruchomością. Przede wszystkim bez zgody banku niemożliwa jest sprzedaż posiadanego domu czy mieszkania, będących tego rodzaju zabezpieczeniem. Jak zatem w chwili całkowitej spłaty kredytu wykreślić hipotekę?
Wykreślenie hipoteki w gestii klienta banku
Warto pamiętać, że z chwilą uregulowania w całości zobowiązania wobec banku to po stronie klienta leży wykreślenie wpisów na rzecz banku, jakie widnieją w KW danej nieruchomości. Dokonać można tego jedynie poprzez złożenie w sądzie stosownego wniosku. Wniosek KW-WPIS (Wniosek o wpis w księdze wieczystej) należy złożyć jednocześnie z zaświadczeniem z banku o całkowitej spłacie kredytu.
W niektórych przypadkach konieczne będzie również dołączenie z banku poświadczenia o upoważnieniu osób podpisanych pod zaświadczeniem do reprezentacji banku. Aby wniosek mógł zostać przyjęty, a hipoteka wykreślona, konieczne jest również uregulowanie opłaty skarbowej (jej wielkość waha się od 100 do 200zł), a także odpowiednie wypełnienie samego dokumentu. Jakie rubryki zatem należy wypełnić?
Wypełniamy KW-WPIS krok po kroku
Składany w sądzie druk należy wypełnić w poszczególnych polach. I tak uzupełnić należy rubryki:
1. Nazwa sądu, do którego kierowany jest wniosek.
2. Numer wydziału ksiąg wieczystych.
3. Numer księgi wieczystej.
Przed zwrotem: "Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki" należy postawić znak „X”.
8. W rubryce 8 należy wpisać wniosek o wykreślenie hipoteki. We wniosku należy zamieścić:
- prośbę o wykreślenie hipoteki (zwykłej lub kaucyjnej – w zależności od tej, którą posiadamy),
- kwotę, na którą opiewa wierzytelność,
- nazwę banku, na rzecz którego ją ustanowiono,
- powód wykreślenia (w tym przypadku w związku ze spłatą kredytu).
9. W rubryce 9 z kolei wpisać należy wartość hipoteki.
10. Następnie należy wpisać wniosek o wykreślenie drugiej hipoteki (jeśli takowa jest).
11. Trzeba również określić wartość drugiej hipoteki.
Uzupełnić należy także pozycje od 12 do 32, przy czym przed polem 12 należy skreślić zwrot "uczestnika postępowania" (w ten sposób określamy, że wniosek dotyczy wnioskodawcy),
Pozycje od 33 do 53 dotyczą z kolei banku, na rzecz którego hipoteka była ustanowiona.
Tak wypełniony wniosek należy podpisać w polu do tego przeznaczonym.
Podobne artykuły:
- Rzecznik Finansowy będzie aktywniej pomagał frankowiczom 2020-01-22
- Po jaką kwotę kredytu hipotecznego sięga młody Kowalski? 2019-09-30
- Condohotele - zysk wyższy niż na lokacie? 2019-09-27
- Program Mieszkania Plus zyska więcej gruntów pod budowę osiedli 2019-03-27
- Kredyt mieszkaniowy a budowlany: czym się różnią? 2018-10-27
- Czy rynek wtórny w początku 2019 r. czeka paraliż? 2018-10-17
- Niższa marża w promocji kredytu mieszkaniowego mBanku 2018-10-15
- W 2019 r. w Radomiu ruszy budowa lokali w Mieszkaniu Plus 2018-09-30
- Program Czyste Powietrze: dopłaty do 90% kosztu zakupu systemów grzewczych 2018-09-30
- Deutsche Bank rezygnuje z kredytów hipotecznych w euro 2018-08-22
Porady
Kalkulatory
kredytowe
Policz, co się opłaca
Poradnik
kredytobiorcy
Co, jak, gdzie
Okiem blogera
Wejdź, przeczytaj, dowiedz się!