Tu jesteś: Start » Poradnik kredytobiorcy | Wszystko o kredytach » Co z wadami mieszkania wykrytymi po odebraniu nieruchomości?
  • Kredyty gotówkowe
  • Kredyty hipoteczne
  • Kredyty dla firm
  • Lokaty bankowe
Kwota kredytu
Okres spłaty
mies.
Wypełnij formularz aby otrzymać najlepsze oferty!
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Comperia.pl S.A. informacji handlowych przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej. więcej...
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Comperia.pl S.A. informacji handlowych przedstawianych za pośrednictwem telefonu. więcej...
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Comperia.pl S.A. oraz przez podmioty należące do grupy kapitałowej, w której skład wchodzi Comperia.pl S.A. w celu marketingu produktów tych podmiotów oraz podmiotów trzecich, współpracujących z Comperia.pl S.A. więcej...
Administratorem danych osobowych jest Comperia.pl S.A. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.
Kwota kredytu
Kwota spłaty
lat
Wypełnij formularz aby otrzymać najlepsze oferty!
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Comperia.pl S.A. informacji handlowych przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej. więcej...
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Comperia.pl S.A. informacji handlowych przedstawianych za pośrednictwem telefonu. więcej...
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Comperia.pl S.A. oraz przez podmioty należące do grupy kapitałowej, w której skład wchodzi Comperia.pl S.A. w celu marketingu produktów tych podmiotów oraz podmiotów trzecich, współpracujących z Comperia.pl S.A. więcej...
Administratorem danych osobowych jest Comperia.pl S.A. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.
Kwota kredytu
Okres spłaty
mies.
Wypełnij formularz aby otrzymać najlepsze oferty!
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Comperia.pl S.A. informacji handlowych przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej. więcej...
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Comperia.pl S.A. informacji handlowych przedstawianych za pośrednictwem telefonu. więcej...
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Comperia.pl S.A. oraz przez podmioty należące do grupy kapitałowej, w której skład wchodzi Comperia.pl S.A. w celu marketingu produktów tych podmiotów oraz podmiotów trzecich, współpracujących z Comperia.pl S.A. więcej...
Administratorem danych osobowych jest Comperia.pl S.A. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.
Kwota lokaty
Okres lokaty
mies.
Wypełnij formularz aby otrzymać najlepsze oferty!
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Comperia.pl S.A. informacji handlowych przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej. więcej...
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Comperia.pl S.A. informacji handlowych przedstawianych za pośrednictwem telefonu. więcej...
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Comperia.pl S.A. oraz przez podmioty należące do grupy kapitałowej, w której skład wchodzi Comperia.pl S.A. w celu marketingu produktów tych podmiotów oraz podmiotów trzecich, współpracujących z Comperia.pl S.A. więcej...
Administratorem danych osobowych jest Comperia.pl S.A. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.
2015-01-27

Co z wadami mieszkania wykrytymi po odebraniu nieruchomości?

Uzyskanie kredytu hipotecznego i wybór dewelopera to pierwsze kroki, które prowadzą nas do własnego mieszkania. Później czekamy na odbiór lokalu i przeprowadzkę. Jednak może zdarzyć się, że podpisaniu protokołu odbiorczego odkryjemy wady w mieszkaniu. Czy mamy prawo domagać się ich usunięcia przez dewelopera po odebraniu nieruchomości?

Dokonując odbioru lokalu, przenosimy na siebie ryzyko związane z jego eksploatacją. Od tego momentu obciążać nas będą koszty jego utrzymania, a dodatkowo dużo trudniej będzie udowodnić, że znalezione usterki powstały przed odbiorem mieszkania. W związku z tym powinniśmy dobrze przygotować się do odbioru lokalu. Warto nawet zabrać ze sobą na taki odbiór odpowiedniego specjalistę. Na rynku funkcjonują profesjonalne firmy, które świadczą tego rodzaju usługi, a ich koszt jest niewielki w porównaniu z kosztami naprawy niewykrytych usterek.

Pomimo ostrożności, może zdarzyć się, że wady w mieszkaniu zostaną wykryte dopiero po kilku miesiącach. Podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego w żaden sposób nie zamyka nam drogi do późniejszego czy kolejnego zgłaszania usterek deweloperowi. Wówczas zastosowanie będzie miał przepis uregulowany Kodeksem cywilnym, a dotyczący rękojmi.

Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, deweloper jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi względem nabywcy, gdy sprzedane mieszkanie posiada wadę zmniejszającą jego wartość lub użyteczność ze względu na cel umowy. To samo dotyczy przypadku, gdy mieszkanie nie ma właściwości, o których istnieniu informował deweloper albo zostało wydane w stanie niezupełnym. Chodzi tu o brak pewnych elementów lub pomieszczeń, np. piwnicy.

Trzeba jednak pamiętać, że rękojmia wygasa po 3 latach. Dlatego, gdy zauważymy usterkę, powinniśmy niezwłocznie o tym poinformować dewelopera na piśmie. Na powiadomienie mamy 1 miesiąc.

Deweloper ma obowiązek wskazaną wadę usunąć na własny koszt. Żądać możemy również obniżenia ceny lokalu. Ponadto, gdy wada jest istotna lub deweloper pomimo zawiadomienia go i wyznaczeniu terminu, nie usunie usterek, mamy prawo odstąpić od umowy. Wówczas oddajemy mieszkanie deweloperowi, a w zamian powinniśmy otrzymać zwrot zapłaconych pieniędzy.

Pamiętajmy też, że w przypadku zakupu mieszkania od dewelopera przepisów o rękojmi wyłączyć i ograniczać nie można. Wszelkie mniej korzystne dla nas uregulowania są niezgodne z prawem. 

Podziel się:

NK

Wykop

Ocena: 1 gwiazdka (słabe)Ocena: 2 gwiazdki (nic specjalnego)Ocena: 3 gwiazdki (dostateczny)Ocena: 4 gwiazdki (dobre)Ocena: 5 gwiazdek (bardzo dobre)Ocena: 6 gwiazdek (znakomite)

Średnia ocena: 0 / 0 razy

Oceń artykuł:

, ekspert Comperia.pl

Porady

Okiem blogera

Wejdź, przeczytaj, dowiedz się!



Nagrody:

Spółka notowana na GPW